چرا باید از میزان مهارت خود در زبان‌های خارجی اطلاع داشته باشیم؟

امروزه هرکسی که به دنبال شغل است، مهم است که میزان تسلط زبان خود را در رزومه و درخواست شغل خود لحاظ کنید. پنج سطح مهارت زبان وجود دارد و بسیاری از کارفرمایان حداقل به سطح سه نیاز دارند، که اساساً یک سطح مهارت حرفه ای (کاربردی) است. این راهنما پنج سطح را با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار می دهد تا اطمینان حاصل کنید که سطح درستی را در رزومه ذکر کنید. همچنین برای تعیین میزان مهارت خود در زبان انگلیسی می‌توانید از آزمون تعیین سطح انگلیسی و آزمون تعیین سطح ترکی استانبولی استفاده کنید.

سطح مهارت زبان از 0 تا 5

در ادامه سطوح مهارت زبان که می توانید برای رزومه خود انتخاب کنید به تفصیل آمده است. آنها بر اساس Inter-agency Language Round-table (ILR) هستند که توسط موسسه خدمات خارجی ایالات متحده تعیین شده اند.

 

0 - بدون مهارت No Proficiency

در این پایین ترین سطح، اساساً هیچ دانشی از زبان وجود ندارد. ممکن است فرد چند کلمه را بداند، اما نمی تواند جمله‌ای بسازد یا مکالمه ای را ادامه دهد.

عبارت "No English" نیز برای توصیف این سطح بکار می‌رود.

 

1 - مهارت ابتدایی Elementary Proficiency

در این سطح از مهارت زبان ، فرد می تواند جملات ساده و پایه‌ای مثل پرسش و پاسخ به سوالات ساده را تشکیل دهد. این سطح اساساً نقطه شروع سطوح مهارت زبان است. این سطح فردی را نشان می دهد که به کشور جدیدی سفر می کند و به تازگی تحصیل زبان را آغاز کرده است.

 برای مثال: Elementary English

 

2- مهارت محدود برای محیط کار Limited Working Proficiency

فردی در این سطح می تواند دستورات اولیه کار و عبارات اجتماعی را ادا کند. آنها می توانند مکالمات گاه به گاه محدودی را در دفتر انجام دهند و درباره زندگی شخصی خود صحبت کنند. شخصی در این سطح هنوز در مکالمات گسترده تر به زبان به کمک نیاز دارد. آنها فقط می توانند به طور مستقل در مکالمات اساسی عمل کنند.

برای مثال: Limited Working English

 

3 - مهارت حرفه ای برای محیط کار Professional Working Proficiency

افراد در این سطح از مهارت زبان می تواند در جلسات دفتر مشارکت داشته باشد ، با مشتریان صحبت کند و اکثر وظایف کاری که از آنها درخواست شده است را انجام دهند. فردی در سطح 3 می تواند با سرعت عادی صحبت کند و واژگان نسبتاً وسیعی دارد. آنها به احتمال زیاد هنوز در این سطح لهجه دارند و احتمالاً برای درک برخی عبارات ظریف نیاز به کمک دارند. برخی از کارفرمایان بسته به شغل، این سطح یا بالاتر را قابل قبول می دانند.

برای مثال: Professional Working Spanish

 

4- تسلط کامل Full Professional Proficiency

اکثر کارفرمایان تسلط کامل را مد نظر دارند. شخصی در این سطح می تواند درمورد طیف وسیعی از موضوعات مربوط به زندگی شخصی ، رویدادهای جاری و موضوعات فنی مانند تجارت و امور مالی بحث های پیشرفته ای داشته باشد. افراد در این سطح هنوز ممکن است لهجه جزئی داشته باشند و گاهی اوقات اشتباه صحبت کرده یا اشتباهات جزئی انجام دهند. واژگان آنها گسترده است و می توانند مکالمات خود را با سهولت ادامه دهند. اکثر کارفرمایان سطح 4 یا بالاتر را قابل قبول می دانند.

برای مثال: Full Professional Spanish

 

5 - تسلط در حد بومی‌زبانان / دو زبانه Native / Bilingual Proficiency

فردی که در این سطح از مهارت زبان است یا به عنوان زبان مادری خود صحبت کرده است یا مدت بسیار زیادی است که به این زبان صحبت می کند. آنها لهجه کمی دارند یا اصلاً لهجه ندارند.

برای مثال: “Native English” یا “Bilingual English & Spanish”

 

سطوح مهارت زبان در رزومه

بیایید نحوه قرار دادن سطح مهارت زبان در رزومه خود را بررسی کنیم. آنها به طور معمول در پایین رزومه شما ، در دسته ای مانند "مهارت ها" یا "اطلاعات اضافی" ذکر شده اند. شما باید سطح مهارت خود را به صورت عبارات مختصر که در بالا با عنوان "برای مثال" بیان شده است، ذکر کنید. همچنین می توانید کمی جزئی تر از سطح توضیح دهید.

به عنوان مثال شما می توانید سطح تسلط خود را به صورت زیر نشان دهید:

"Full Professional French – Level 4 – Can easily converse in French regarding either business or personal subjects, including technical discussions of corporate finance"